Rabu, 2 Disember 2009

MADRASAH AL ULUM


Madrasah Al-Ulum Al-Syari'yyah atau sekarang lebih banyak dengan nama SMA Al-Ulum Al-Syar'iyyah adalah salah satu sekolah menengah agama di Perak yang mendapat pengiktirafan dari Universiti Al-Azhar, Mesir.

Sekolah agama yang ada di Batu 20, Bagan Datok, Perak telah ditubuhkan pada hari khamis 21hb. Oktober 1937M bersamaan 15 Syaaban 1356H. Haji Muhammad Arshad telah diangkat menjadi Mudir sekolah ini yang pertama

Idea penubuhan madrasah ini adalah datang Haji Ali bin Haji Hussein.
Dan pilihan nama Madrasah Al-Ulum Al-Syari'yyah adalah kerana semua matapelajaran yang diajar menjurus kepada perkara-perkara yang berkaitan dengan hukum-hukum syarak.

Selepas Jepun meninggalkan Tanah Melayu, Madrasah Al-Ulum masih belum ada kerana ketiadaan Haji Muhammad Arshad yang berpindah ke Masjid Tinggi, Bagan Serai bersama-sama keluarganya. Anak beliau yang bernama Haji Hassan Adli telah dilantik sebagai Guru Kanan yang merupakan perantara antara ayahnya dengan pengendali madrasah.

Haji Hassan Adli telah dilantik sebagai pengurus Harta hingga tahun 1959 dan juga sebagai Pemangku Mudir setelah Haji Muhammad Arshad, ayahnya meninggal dunia. Kesibukan beliau sebagai wakil rakyat kawasan Parlimen Kuala Terengganu Utara pada tahun 1959, menyebabkan dia menyerahkan tugas sebagai Guru Besar kepada Haji Ali Sabran Haji Asmawi.

Antara tahun 1947 hingga 1960 an, tenaga pengajarnya adalah terdiri daripada mereka yang mempunyai latarbelakang pendidikan agama dari Universiti- Universiti Timur Tengah seperti Universiti Al-Azhar, Universiti Riyad, lulusan masjidil haram dan Madrasah Darul Ulum Al-Mukarramah.

Pada tahun 1980, Haji Hassan Adli telah diangkat oleh kerajaan Malaysia sebagai Duta Besar ke Mesir, lantas dia telah menggunakan peluang yang ada hubungan dengan pihak Al-Azhar di Kaherah. Hasil perbincangan tersebut, akhirnya lepasan 4 Thanawi madrasah ini boleh diterima masuk ke Universiti Al-Azhar. Pihak Universiti Al-Azhar mahukan agar kurikulum di Madrasah Al-Ulum perlulah diselaraskan dengan kurikulum yang ada di Thanawiyah Al-Azhar dari kelas 1 hingga 5.

Perkembangan Kurikulum


Sistem pendidikan secara madrasah telah ditekankan dan dilaksanakan di Madrasah Al-Ulum Al-Syar’iyyah dengan mencontohi sistem yang terdapat di sekolah-sekolah kerajaan. Sistem madrasah lebih sistematik dan lebih formal dari sistem pondok dan mulai meluas di kalangan masyarakat Islam pada awal abad ke-20. Kejayaan yang dicapai oleh madrasah-madrasah di Kota Mekah menjadi sumber inspirasi kepada Haji Muhammad Arshad untuk mencontohi dan mengadaptasi sistem madrasah di atas.

Pada tahun 1974, matapelajaran akademik mula di ajar di madrasah ini. Sehubungan dengan itu, pihak madrasah telah membuka kelas bagi peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Dalam usaha untuk melengkapkan para pelajar dengan ilmu pengetahuan khususnya untuk mengimbangi peredaran zaman, maka pihak pentadbir madrasah telah membuat satu perubahan besar iaitu menjalankan dua aliran secara serentak iaitu agama dan akademik, pada tahun 1982.

Bagi aliran akademik, sukatan pelajarannya adalah mengikut sukatan pelajaran yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia bagi membolehkan para pelajar menduduki peperiksaan dan mendapatkan Sijil Rendah Pelajaran dan Sijil Pelajaran Malaysia.

Sijil I’dadi dan Sijil Thanawi akan diberikan kepada para pelajar aliran agama yang lulus peperiksaan agama sebagaimana yang ditetapkan oleh Jabatan Agama Islam, Perak.

Perkembangan Kokurikulum

Kegiatan kokurikulum Madrasah Al-Ulum Al-Syariyyah sudahpun bermula pada tahun 1950an lagi. Kegiatan kokurikulum yang dijalankan agak terbatas kerana kekurangan kemudahan infrastruktur.

Kegiatan kokurikulum hanya tertumpu kepada latihan syarahan, perbahasan, syair, dan tilawah al-Quran. Kegiatan sukan dan permainan seperti bola sepak, badmiton dan juga sepak raga turut dilaksanakan.

Pada tahun 1982. telah diadakan ’Usbu’ al-Madaris’ yang mengumpulkan sekolah-sekolah agama rakyat di Perak untuk pertandingan sukan, syarahan dan perbahasan. Sekolah Al-Ulum Al-Syari’yyah telah dipilih menjadi tuan rumah yang pertama .

Sesungguhnya Al-Ulum telah mencapai era kegemilangan pada tahun 1980an dapat membuktikan sistem pendidikan Islam yang dijalankan telah mendapat pujian seterusnya memilih contoh untuk diperkembangkan ke seluruh SAR di negeri Perak. Kecemerlangan para pelajar Al-Ulum orang ramai di kalangan mereka belajar di pusat-pusat pengajian tinggi di dalam dan di luar negara.

Kejayaan yang pernah dilakukan oleh sekolah ini adalah berpunca daripada keikhlasan dan kepatuhan kepada peraturan yang menjadi asas utama membimbing para pelajar.

Berkaitan dengan asas, sekolah Al-Ulum berdiri teguh dan gagah menempuh pelbagai dugaan dan cabaran sejak penubuhannya yang lalu.
1)  2) GAMBAR KENANGAN AL-ULUM (1986 - 1990)   SILA KLIK DI SINIMAKLUMAT PERJUMPAAN BEKAS PELAJAR AL- ULUM

Tiada ulasan:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

NASYID (UMMI, YOUR MOTHER & MU'ALLIM)


VideoPlaylist
I made this video playlist at myflashfetish.com