Selasa, 30 Ogos 2011

HARI RAYA DI PERANTAUAN


Berhari raya di perantauan ada kalanya amat memilukan. Apa tidaknya segala keindahan berhari raya bersama keluarga terpaksa diharungi dengan linangan air mata.

Namun di sebalik kedukaan itu pasti ada penawarnya. Ketiadaan orang yang tersayang bukanlah penghalang untuk kita bersuka ria dan berhari raya bersama rakan taulan malah berhari raya di perantauan lebih seronok dan meninggalkan kenangan yang paling manis.


Selain daripada itu pelbagai pengalaman baru dapat ditimba bila berhari raya di negara orang. Kalau di Jordan, solat aidil Fitri atau Aidil Adha diadakan di kawasan lapang dan para jamaah diminta membawa sejadah masing masing. 

Seandainya pada hari itu hujan turun ataupun cuaca terlalu sejuk maka masjidlah menjadi pilihan yang kedua.

Di sinilah pelajar Malaysia dan masyarakat tempatan mengadakan solat hari raya . Belakang - gambar bangunan Pusat Beli Belah ( Suuq Tijari ) Abu Nusair.

Suq Tijari Abu Nusair di Harah ( Seksyen ) Tujuh, Iskan (   Perumahan ) Abu Nusair.



Dataran Pusat Beli Belah Abu Nusair membelakangkan Balai Polis.

KUNJUNGAN HARI RAYA 


Rumah jiran rumah Abu Muhammad di Harah Tujuh, Iskan Abu Nusair


Muhammad ( pelajar dari Rusia ) berhari raya di rumah Ustaz Juhari Noor di Harah Tujuh.

Untuk makluman sahabat, rumah yang saya duduk ini ada tiga bilik dan ianya dilengkapi dengan perabut, dapur, peti sejuk dan sofa.


 Rumah Harah Tujuh

Di luar kawasan rumah pula terdapat pokok apricot, epal, peach dan zaitun.


Kadar sewa  bagi rumah ini sahaja akan mencecah antara JD 250 - JD 300 ( RM 1,000 - RM 1,200 ) satu bulan. Namun rezeki saya dan isteri saya murah kadar sewanya diturunkan menjadi JD 150 sahaja ( RM 600.00 ).


Berhari raya di rumah Ustaz Fuad Abdullah di Jubeiha. Di sinilah penempatan awal saya semasa mula-mula sampai ke bumi Jordan. 

Kebiasaannya selepas solat raya kami pelajar bujang ( Syabab ) akan serbu dulu rumah- rumah pelajar yang dah berkeluarga. Dah dekat penghujung raya barulah giliran kami  anjurkan rumah terbuka.

Nak cari ketupat dan lemang di sini memang tak akan jumpa. Antara menu utama hari raya di perantauan adalah laksa dari specati dan nasi Bukhara .


Ustaz Fuad bersama dua orang pelajar Turki sedang makan laksa

 
Di rumah Abu Ihab Tuan rumah saya semasa duduk bujang di Harah Tiga, Iskan Abu Nusair.

 Tak ingat raya kat rumah sapa.

Rumah Ustaz Sabri Harun di Harah Tujuh Iskan Abu Nusair. Kalau musim panas penuh anggur bergayutan di halaman rumahnya.

 Jiran rumah di Harah Tiga Iskan Abu Nusair

Iskan Abu Nusair ( Harah Satu - rumah Hayat Shah Konde & Che Wan Adnan ). Penempatan kedua selepas rumah Ustaz Fuad Abdullah.

Iskan Abu Nusair Harah Tiga. Masa tu raya jatuh pada musim sejuk sebab tulah pakai baju tebal

Dari kanan Ustaz Zulkifli Muda, Aziz budak Sarawak dan Hassan Sungip


Kenangan hari raya di Sweileh. Penempatan terakhir saya, isteri dan Luqmanulhakim sebelum pulang ke tanahair. 

MASYARAAT ARAB SAMBUT HARI RAYA

Gema takbir hari raya di perantauan amat berbeza sekali dengan di Malaysia. Kalau di tanah air takbir hari raya dialunkan dengan suara yang mendayu-dayu, penuh perasaan dan sedih namun di Jordan ianya tidak berlaku. Takbir hari raya di sini dengan penuh semangat juang, laju dan tidak meleret.

Bagi masyarakat di sini hariraya merupakan hari kemenangan dan bersuka ria. 

Sweileh

Berhari raya dengan masyarakat arab ni cukup simple tak macam kita meja penuh dengan ketupat, lemang dan sebagainya. Kalau kita pergi rumah arab, atas meja mereka cukup dengan coklat, gula-gula dan manisan yang diberi nama Kinafah.




Dibawah ini alunan takbir masyarakat Arab khususnya di Jordan




Ahad, 14 Ogos 2011

ZAKAT FITRAH


Ibadah zakat merupakan satu tuntutan yang wajib dilaksanakan oleh umat islam. Para ulama berselisih pendapat dalam menentukan permulaan waktu membayar zakat.

Ibnu Hazm berpendapat bahawa permulaan waktu membayar zakat ialah pada malam hari raya manakala Imam Malik dan Imam Hambali pula berpendapat bahawa waktunya ialah dua hari sebelum hari raya. Hal ini berdasarkan hadits yang diriwayatkan oleh Bukhari bahwa para sahabat mengeluarkan zakat fitrah satu hari atau dua hari sebelum hari raya.

Adapun Imam Syafi’e mengatakan bahawa zakat boleh dibayar sejak awal Ramadhan lagi. Ini adalah kerana kewajipan zakat fitrah adalah berkait rapat dengan kewajipan ibadah puasa. Imam Hanafi berpendapat bahawa ianya boleh dilaksanakan pada awal tahun.

NIAT MEMBAYAR ZAKAT

Imam Hanafi dan Imam Syafie sepakat mensyaratkan niat ketika membayar zakat. Namun begitu yang menjadi perbezaan antara kedua Imam ini Imam Syafie mewajibkan niat itu perlu dilafazkan.

Adapun Imam Hanafi menyatakan cukup dengan lintasan dalam hati itu dah dikirakan sebaai niat dan tidak perlu dilafazkan.


Sebab tu di Jordan yang kebanyakannya bermazhab Hanafi  akan memasukkan terus wang zakat mereka ( yang telah ditentukan kadarnya ) ke dalam tabung yang disediakan.

Bagi masyarakat Malaysia, niat engeluarkan zakat dilafazkan di hadapan amil amil yang dilantik. Lafaznya seperti berikut..
  • Ini wang menggantikan beras yang wajib bagiku, isteri dan anak anakku pada tahun ini kerana Allah Taala.
Imam Hanafi juga membolehkan penggunaan duit yang senilai dengan kadar wajib zakat bagi makanan ruji penduduk setempat.


ZAKAT FITRAH DI MALAYSIA - ADAKAH KITA BENAR- BENAR MENGIKUT IMAM SYAFIE ?

Susah nak cakap.
Bab niat kita ikut Imam Syafie yang mensyaratkan niat itu perlu dilafazkan tapi bab membayar zakat dengan menggunakan duit, terang-terang kita ikut yang lain pula.

Di dalam Feqah Syafie mengatakan bahawa zakat itu hendaklah terdiri daripada makanan ruji bagi penduduk setempat. Contohnya di Malaysia, makanan ruji penduduk Malaysia adalah beras maka dengan beraslah zakat fitrah itu dikeluarkan. 




Namun ini tidak berlaku , sebaliknya kita lebih senang dan mudah membayar zakat dengan menggunakan duit.

Imam Hanafi yang bekerja sebagai peniaga berpendapat bahawa penggunaan duit adalah lebih meluas lagi dari penggunaan beras kerana dengan duit, seseorang itu ada pilihan untuk membeli apa-apa yang diperlukan oleh keluarganya seperti membeli pakaian, membaiki rumah dan sebagainya. Sebaliknya dengan beras keluarga itu tiada pilihan lain melainkan untuk makan sahaja.

NASIHAT KEPADA PEMBACA

Sahabat-sahabat yang dimuliakan Allah,
Kenapa mesti nak bertegang leher. Samada Syafie ke, Hanafi ke , Maliki dan Hanbali kesemua mereka ini adalah Ahli Sunnah wal Jamaah.

Imam Hanafi adalah guru kepada Imam Malik dan Imam Malik adalah guru kepada Imam Syafie dan Imam Ahmad ibnu Hanbal ( Hanbali) pernah berguru dengan Imam Syafie. Sungguh pendapat mereka berbeza, ini tidak bererti mereka ini bermusuhan.

Kita boleh ambil mana – mana pendapat pun kerana kesemua pendapat mereka ini adalah berdasarkan kepada nas yang sahih dari AlQur’an , Hadith Nabi dan ijmak sahabat.

Di sini tidak timbul amalan rojak kerana apa yang dilakukan ini semuanya datang dari nabi. Imam-imam ini cuma kemukakan fatwa berdasarkan dalil-dalil yang ada atau yang sampai kepada mereka

Sabtu, 30 Julai 2011

KAABAH


Baitullah Al Haram ataupun Kaabah adalah bangunan paling mulia dalam Masjidil Haram, menjadi kiblat umat Islam. Kaabah adalah rumah ibadat pertama yang dibina di muka bumi. 

Firman Allah 
yang bermaksud:

“Sesungguhnya rumah ibadat pertama yang didirikan untuk manusia adalah yang terdapat di Bakkah, yang penuh keberkatan sebagai petunjuk kepada seluruh alam. Padanya terdapat tanda kekuasaan Allah, Maqam Ibrahim, barang siapa yang memasukinya ia dijamin keamanannya.”


Bangunan Kaabah dibina daripada batu batan yang diambil daripada lima gunung iaitu Gunung Lubnan, Tur Zalta, Tur Sina, Judi dan Hira’.

Semasa zaman Jahiliyah, Kota Mekah dilanda banjir kilat menyebabkan Kaabah mengalami kerosakan dan dindingnya retak. Usaha membaiki Kaabah telah dijalankan antara empat puak Quraisy 
dan Rasulullah turut serta membantu

Setelah dinding-dindingnya siap dibina, perbalahan telah berlaku dalam menentukan siapakah yang dari kalagan puak puak ini yang layak membawa dan meletakkan batu hajar aswad pada dinding Kaabah ini

Atas kebijaksanaan Rasulullah, Baginda mencadangkan agar batu hitam itu diletak di atas sehelai kain dan setiap bucu kain tersebut hendaklah dipegang oleh seorang pemimpin puak.

Setelah kain yang membawa Hajarul Aswd tiba di dinding Kaabah lalu Rasulullahpun mengambil batu tersebut dan meletakkannya di dinding Kaabah.

Struktur binaan Kaabah yang ada pada hari ini dibina oleh al-Hajjaj bin Yusuf al-Thaqaflyy yang musnah akibat terkena meriam.

 Kaabah juga pernah mengalami pembaikan besar pada zaman Sultan Murad IV ( 1623 - 1640 ) pemerintah Daulah Uthmaniyyah.

Pembaikan seterusnya pada 19 Syaaban 1039H akibat banjir besar dan siap pada Ramadan tahun berikutnya.

Pada zaman pemerintahan Kerajaan Saud, Kaabah mengalami dua kali pembaikan iaitu 


Pertama
zaman pemerintahan Raja Saud bin Abd Aziz pada 1377 H / 1956 Masihi kerana berlaku keretakan di beberapa bahagian dinding dan bumbung Kaabah.


Kedua
Pada zaman pemerintahan Raja Fahd bin Abd Aziz pada tahun 1417 H /1996 M . Kaabah sekali lagi mengalami kerosakan akibat binaannya yang terlalu lama sejak dari zaman Sultan Murad IV.

Ketinggian binaan Kaabah adalah 14 meter, manakala panjangnya dari Hajarul Aswad ke Rukun Iraqi adalah 12.84 meter. 
Ukuran dari Rukun Iraqi ke Rukun Syami adalah 11.28 meter.

Ukuran di antara Rukun Syami dan Rukun Yamani adalah 12.11 meter, manakala ukuran panjang antara Rukun Yamani hingga ke Hajarul Aswad adalah 11.52 meter.

Terdapat pelbagai nama dan panggilan yang merujuk kepada Kaabah. Kepelbagaian nama itu menunjukkan kehebatan dan kemuliaan Kaabah. Antaranya:

  1. Al-Bait 
  2. Baitullah 
  3. Al-Bait al-Haram 
  4. Al-Bait al-Atiq 
  5. Al-Qiblah 
Untuk melihat gambar di dalam Kaabah sila klik disini

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

NASYID (UMMI, YOUR MOTHER & MU'ALLIM)


VideoPlaylist
I made this video playlist at myflashfetish.com

ABU LUQMAN AL URDUNI

Hosted by RockYouPhotos.com